Seznam lokalit zveřejníme začátkem července 2024. To bude příležitost pro všechny, kdo se chtějí připojit - nabídnout pomocnou ruku, hudební produkci, občerstvení nebo ukázku vaší tvorby nebo služby. Vyberte si lokalitu a kontaktujte přímo místního organizátora.

Jaké město chcete? Jak dopadla anketa Zažít město jinak

Jaké město chcete? Jak dopadla anketa Zažít město jinak

V rámci 17. ročníku sousedských slavností s podtitulem Bez zábran jsme se vás zeptali, online i offline, jak si představujete město, ve kterém se dobře žije. Děkujeme vám, že jste si dali tu práci ji vyplnit. Jak by podle vás mělo v ideálním případě vypadat vaše město či čtvrť a co vás na něm nejvíc pálí? Slíbili jsme vám výsledky – a tady jsou.

Z výsledků ankety se zdá, že považujete možnost se svobodně, udržitelně a bezbariérově pohybovat po městě za nejdůležitější faktor města, kde se dobře žije – 35,6 % respondentů a respondentů považuje za nejdůležitější to, že se mohou všude dobře dostat veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole a pro 28,7 % je to infrastruktura vstřícná k lidem se sníženou hybností, rodinám s dětmi, seniorům, ženám i mužům. Vědomí, že je právě doprava klíčem k udržitelnému rozvoji města, je mj. jedním ze základů existence AutoMatu. Jsme rádi, že jsme na jedné lodi.

 

Zažít město jinak 2022, Biskupcova/Ambrožova, foto: Matěj Adámek

Příliš zahuštěná zástavba bez zeleně vás trápí skoro stejně jako rostoucí ceny bydlení a přebujelá automobilová doprava. Dobrou zprávou ale je, že cítíte podporu komunitních akcí od zastupitelstev (podrobnější zprávu o názoru na jednotlivé městské části zpracujeme a pošleme brzy). A moc nás potěšilo také zjištění, že se aktivně zasazujete o lepší a lepší město pro všechny. A my v AutoMatu to cítíme dost podobně. 

S výsledky budeme konfrontovat nově vznikající koalice a dál kontinuálně pracovat na tom, aby bylo v Praze radost žít. Uznáte-li za vhodné, můžete nám s tím také kontinuálně pomáhat.

 

U příležitosti komunálních voleb zformulovala naše Laboratoř udržitelného urbanismu (LAB) 4 klíčové oblasti a celkem 30 témat, které je třeba konstruktivně, šetrně a udržitelně řešit,  aby se naše město mohlo počítat k moderním evropským metropolím. Takovým, jakým skutečně záleží na lidech, budoucnosti i klimatu. Zásadní oblasti pro rozvoj města nabízíme jako Program Ideál. A můžeme vám slíbit, že nově vzniklým koalicím, které z voleb nakonec vzejdou, ho budeme připomínat a budeme bedlivě hlídat jejich programová prohlášení a sliby. Připojíte-li s Programu Ideál i svůj podpis, dáváte nám mandát k tomu, abychom mohli tlačit na jejich plnění. Čím více nás bude, tím větší váhu bude náš hlas mít.

 

Z témat, která Program Ideál řeší, vybíráme: 

Veřejná doprava na první místě

Hromadná veřejná doprava je nepostradatelnou dopravní páteří každého města. Mnozí politici nám tvrdí, že ta pražská je dokonalá a opomíjejí její rozvoj. My ale nesmíme usnout na vavřínech. Město se rozvíjí a spolu s ním by měla i veřejná dopravní síť. Je třeba zvyšovat její konkurenceschopnost, rozšiřovat ji i na okrajích měst a kvalitně obsloužit všechny pražské novostavby. Inspirujme se proto v letošním investičním plánu města, kdy investice do veřejné dopravy díky výstavbě metra D převažují ty pro automobilovou infrastrukturu. Dávejme velkým hromadným stavbám pro všechny zelenou!

Výstavba bez vybavenosti? Díky, nechci

Poliklinika, školy, sportovní areály, pestrá komerční vybavenost a také kvalitní a přívětivá veřejná prostranství.To by nemělo chybět v žádné čtvrti, aby bylo možné ve městě důstojně žít bez aut a najít vše potřebné v okolí bydliště. Lidé, kteří ze zdravotních nebo ekonomických důvodů nemohou nebo nechtějí auto využívat, nesmí být společensky vyloučeni. Praha je v zásadě kompaktní, takže podmínky pro naplňování konceptu města krátkých vzdáleností jsou ideální. Je na to potřeba pamatovat především při výstavbě. Klíčová je pěší prostupnost, aby byla cesta za nákupy či k doktorovi komfortní a bezpečná.

Automobilový tranzit centrem jako ideál? 

O odstranění tranzitu ze Smetanova nábřeží a Malé Strany se mluví už léta. Sliby se vracejí s každou další velkou dopravní stavbou. Všechny dálnice v okolí, na které by se auta měla přemístit, ale dávno stojí. Už tedy opravdu není na co čekat. Stejně tak bychom měli seriózně zvážit, jestli neudělat to samé i se zbylými průjezdy přes historické centrum. To by totiž mohlo sloužiti k jiným účelům než jako zkratka mimo dávno hotové stamiliardové stavby Městského okruhu.

Věříme, že Praha udržitelná, dostupná a přátelská ke všem skupinám svých obyvatelek a obyvatel, nemusí být jen našim snem. Pojďme společně usilovat o to, aby se proměnil v realitu!