Jak na udržitelná města?

Jak na udržitelná města?

6/2023

Města jsou klíčem ke světové ekonomice, generují už více než 80 % celosvětového hrubého domácího produktu. Jenže také konzumují většinu energie a naprostá většina z nich nebyla vystavěna na principu udržitelnosti. Co s tím?

Navíc, většina z nich především v rozvojovém světě, roste raketovým tempem a vědci varují před stále vyššími teplotami v těchto lidských mraveništích. Potřeba udržitelných měst je tedy zjevná. Jenže udržitelnost není jen záležitostí ekologickou, ale zahrnuje také další důležité oblasti, například zaměstnanost, zdravotnictví, vzdělání, bezpečnost a kvalitu života. Co to tedy znamená v praxi, přibližuje Richard Bellingham, ředitel Institutu pro budoucnost měst z University of Strathclyde.

Zelenější města

Neexistuje jedno univerzální řešení, které by se dalo aplikovat na všechna města, tak jako se liší jejich potřeby, problémy a možnosti. Co ale mají města společné, je potřeba získávat energii a její využití. Za tímto účelem je třeba přijímat kroky k vyšší efektivitě, například v dopravě a změně návyků obyvatel (například pokud jde o recyklaci odpadů a dalších materiálů) a samozřejmě energie z čistých zdrojů. Také způsobů, jak snižovat emise CO2, je více.

Chytré domy i osvětlení

Spotřeba energie ve městech je tak obrovská, že jí stěží pokryjí města sama. Dobrou zprávou ale je, že to není nutné. Mají k dispozici slunce a vítr, které mohou vyrábět elektřinu, vytápět budovy a ohřívat vodu v chytrých budovách. Víme, že stavby tzv. pasivních domů jsou ekonomicky výhodnější než výroba zelené energie. V New Yorku a v Singapuru experimentují s natíráním střech budov na bílo a výsadbou stromů v ulicích. Snižují tak teplotu ve městě až o 2 stupně Celsia a tím i svou spotřebu energie. Ve Skandinávii používají k ohřevu vody teplo, které generují například pekárny a pivovary. V britském Glasgow vyměnili staré pouliční osvětlení za LEDky, které snižují emise a zvyšují bezpečnost.

Pivovar v Kodani ohřívá vodu

Dopravní systémy

Jsou základní podmínkou pro hladký chod města, ale také způsobují dopravní zácpy, špatnou kvalitu ovzduší a emise skleníkových plynů. Ideálním řešením je snížit počet aut v ulicích. Některá města ale přišla i s jinými originálními nápady. V Edinburghu sázejí na masivní carsharing, Kodaň podporuje cyklistiku a Londýn zavedl nízkoemisní zóny, do kterých pouští pouze a jedině elektroauta a veřejnou dopravu.

Výrobky a služby

Máme sice tendence na ně zapomínat, ale jídlo, které jíme, auta, která řídíme i beton v budovách a všechno, co kupujeme v obchodech, má svou uhlíkovou stopu. A ta je tím vyšší, čím delší cestu k nám dané zboží absolvuje, například exotické ovoce v supermarketu. Lokální produkce je vždycky mnohem udržitelnější. Mysleme na to při našem spotřebitelském chování.