Hlavní termín 20. ročníku sousedských slavností Zažít město jinak připadá na sobotu 20. září 2025. Těšíme se!

Jaké město chcete? Jak dopadla anketa Zažít město jinak

Jaké město chcete? Jak dopadla anketa Zažít město jinak

V rámci 17. ročníku sousedských slavností s podtitulem Bez zábran jsme se vás zeptali, online i offline, jak si představujete město, ve kterém se dobře žije. Děkujeme vám, že jste si dali tu práci ji vyplnit. Jak by podle vás mělo v ideálním případě vypadat vaše město či čtvrť a co vás na něm nejvíc pálí? Slíbili jsme vám výsledky – a tady jsou.

28/9/2022

Z výsledků ankety se zdá, že považujete možnost se svobodně, udržitelně a bezbariérově pohybovat po městě za nejdůležitější faktor města, kde se dobře žije – 35,6 % respondentů a respondentů považuje za nejdůležitější to, že se mohou všude dobře dostat veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole a pro 28,7 % je to infrastruktura vstřícná k lidem se sníženou hybností, rodinám s dětmi, seniorům, ženám i mužům. Vědomí, že je právě doprava klíčem k udržitelnému rozvoji města, je mj. jedním ze základů existence AutoMatu. Jsme rádi, že jsme na jedné lodi.

 

Zažít město jinak 2022, Biskupcova/Ambrožova, foto: Matěj Adámek

Příliš zahuštěná zástavba bez zeleně vás trápí skoro stejně jako rostoucí ceny bydlení a přebujelá automobilová doprava. Dobrou zprávou ale je, že cítíte podporu komunitních akcí od zastupitelstev (podrobnější zprávu o názoru na jednotlivé městské části zpracujeme a pošleme brzy). A moc nás potěšilo také zjištění, že se aktivně zasazujete o lepší a lepší město pro všechny. A my v AutoMatu to cítíme dost podobně. 

S výsledky budeme konfrontovat nově vznikající koalice a dál kontinuálně pracovat na tom, aby bylo v Praze radost žít. Uznáte-li za vhodné, můžete nám s tím také kontinuálně pomáhat.

 

U příležitosti komunálních voleb zformulovala naše Laboratoř udržitelného urbanismu (LAB) 4 klíčové oblasti a celkem 30 témat, které je třeba konstruktivně, šetrně a udržitelně řešit,  aby se naše město mohlo počítat k moderním evropským metropolím. Takovým, jakým skutečně záleží na lidech, budoucnosti i klimatu. Zásadní oblasti pro rozvoj města nabízíme jako Program Ideál. A můžeme vám slíbit, že nově vzniklým koalicím, které z voleb nakonec vzejdou, ho budeme připomínat a budeme bedlivě hlídat jejich programová prohlášení a sliby. Připojíte-li s Programu Ideál i svůj podpis, dáváte nám mandát k tomu, abychom mohli tlačit na jejich plnění. Čím více nás bude, tím větší váhu bude náš hlas mít.

 

Z témat, která Program Ideál řeší, vybíráme: 

Veřejná doprava na první místě

Hromadná veřejná doprava je nepostradatelnou dopravní páteří každého města. Mnozí politici nám tvrdí, že ta pražská je dokonalá a opomíjejí její rozvoj. My ale nesmíme usnout na vavřínech. Město se rozvíjí a spolu s ním by měla i veřejná dopravní síť. Je třeba zvyšovat její konkurenceschopnost, rozšiřovat ji i na okrajích měst a kvalitně obsloužit všechny pražské novostavby. Inspirujme se proto v letošním investičním plánu města, kdy investice do veřejné dopravy díky výstavbě metra D převažují ty pro automobilovou infrastrukturu. Dávejme velkým hromadným stavbám pro všechny zelenou!

Výstavba bez vybavenosti? Díky, nechci

Poliklinika, školy, sportovní areály, pestrá komerční vybavenost a také kvalitní a přívětivá veřejná prostranství.To by nemělo chybět v žádné čtvrti, aby bylo možné ve městě důstojně žít bez aut a najít vše potřebné v okolí bydliště. Lidé, kteří ze zdravotních nebo ekonomických důvodů nemohou nebo nechtějí auto využívat, nesmí být společensky vyloučeni. Praha je v zásadě kompaktní, takže podmínky pro naplňování konceptu města krátkých vzdáleností jsou ideální. Je na to potřeba pamatovat především při výstavbě. Klíčová je pěší prostupnost, aby byla cesta za nákupy či k doktorovi komfortní a bezpečná.

Automobilový tranzit centrem jako ideál? 

O odstranění tranzitu ze Smetanova nábřeží a Malé Strany se mluví už léta. Sliby se vracejí s každou další velkou dopravní stavbou. Všechny dálnice v okolí, na které by se auta měla přemístit, ale dávno stojí. Už tedy opravdu není na co čekat. Stejně tak bychom měli seriózně zvážit, jestli neudělat to samé i se zbylými průjezdy přes historické centrum. To by totiž mohlo sloužiti k jiným účelům než jako zkratka mimo dávno hotové stamiliardové stavby Městského okruhu.

Věříme, že Praha udržitelná, dostupná a přátelská ke všem skupinám svých obyvatelek a obyvatel, nemusí být jen našim snem. Pojďme společně usilovat o to, aby se proměnil v realitu!