Zpomal! Smíchovská základní škola zvýší bezpečnost pomocí taktického urbanismu
Školní ulice, které poskytují vyšší komfort a bezpečnost při pobytu před školou, jsou rostoucím trendem. Jak to s pomocí nestavebních úprav může vypadat v praxi, si již brzy vyzkouší i na ZŠ Grafická na Praze 5. Spolek Pěšky městem pro školu vypracoval koncepční návrh úprav jejího bezprostředního okolí. Jsou levné, snadno realizovatelné a efektivní. Do projektu se zapojili i žáci a žačky.
1/8/2024
Vzdělávací sekce AutoMatu navštívila ZŠ Grafickou v minulém roce hned několikrát a o neutěšené dopravní situaci v jejím okolí si povídala s dětmi v rámci vzdělávacího programu i procházek. S prvňáčky jsme si hráli na tramvaje i parkování, opakovali jsme si, jak se přechází tam, kde není přechod a vedení školy jsme doporučili spolupráci s Pěšky městem. O to větší radost máme ze zprávy, že ještě před koncem školního roku předali městské části, tedy zřizovateli školy hotový architektonický a výtvarný návrh opatření ke zklidnění dopravy.
Současná radnice nebyla se situací kolem školy spokojená a rozhodla se ji aktivně řešit zhruba v únoru. Nyní má k dispozici návod, jak dětem zpříjemnit cestu do školy a ze školy a jeho realizaci by nemělo stát již nic v cestě. Mottem letošního ročníku sousedských slavností Zažít město jinak je Zpomal. Spolek AutoMat jím vyzývá obyvatele a obyvatelky měst, aby trochu zvolnili své životní tempo, ale klade si cíl i zviditelnění témat školních ulic, taktického urbanismu a „třicítkových“ zón.
Na asfalt přijdou motivy od dětí
A právě s taktickým urbanismem, tedy s opatřeními, které nevyžadují stavební povolení a proto je možné je implementovat rychle a levně, návrh pracuje. Vznikl ve spolupráci Květoslava Syrového, Zuzany Vrané a Jakuba Karlíka a pracuje s metodou tzv. asfalt artu, na jehož motivech se podílely i děti.
„V nárožích křižovatek, kde rozšiřuje plochu určenou pěším, zkracuje vzdálenost nutnou pro překování křižovatky a zároveň upozorňuje na pohyb chodců. Asfalt art v kombinaci s dopravním značením a sloupky zabraňuje nežádoucímu parkování v nárožích. Rozšíření nároží spolu s doplněním zpomalovacích polštářů výrazně zvyšuje bezpečnost chodců. Dále je pak barevně podtržen nově vzniklý předprostor školy, který je doplněn minimalistickým mobiliářem,“ píše Pěšky městem v článku na svém webu.
Zpomalit a hrát si. Důležité!
O tom, že kromě vyšší bezpečnosti poskytují tzv. školní ulice ve všech svých formách také prostor pro dětské hry a socializaci, jsme psali nedávno. „Dětské mozky se vytvářejí prostřednictvím hry. Učí se, jak se socializovat, jak se rozhodovat, jak nakládat s toxickým stresem, což jim pomáhá ve škole. Nedostatek hry vytváří generaci dětí, které se neumějí vypořádat se světem,“ zdůrazňuje architekt Simon Battisti, který se podílí na jejich zavádění nejen v albánské Tiraně. Sousedské slavnosti Zažít město jinak ukáží letos už po devatenácté svým návštěvníkům a návštěvnicích, jaké to je, když primárním účelem existence ulice přestane být automobilová doprava. Děti ze ZŠ Grafická to již brzy budou zažívat denně.
úvodní foto: Che, Wikimedia Commons
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!