Maltské městečko před čtyřmi lety začalo zavírat centrum autům. Co vzkazuje o svých zkušenostech?
Městečko Għajnsielem na ostrově Gozo prošlapalo cestu, kterou nyní nastupuje v podstatě celá Malta. A co se během toho naučilo? „Pěší zóny v centrech měst a obcí jsou skvělý nápad, ale pokud se neoživí atrakcemi, pouhé uzavření prostoru pro dopravu bude kontraproduktivní,“ upozorňuje starosta, který se jimi intenzivně zabývá už čtyři roky.
26/8/2024
Kevin Cauchi, který právě zahájil již čtvrtý ročník víkendové iniciativy Pjazza Pedonali (Pěší zóna na náměstí), řekl deníku Times of Malta, že projekt byl většinu víkendů úspěšný, ale pouze díky tomu, že jej radnice doplnila o řadu venkovních večeří, koncertů, pouličních her, grilování, diskoték a dalších atrakcí pro rodiny.
Deník kontaktoval Cauchiho s dotazem na úspěšnost iniciativy poté, co starosta dalšího maltského města Mosta oznámil své plány zrušit částečnou pěší zónu na náměstí. Cauchi uvedl, že lidé prostě nejsou zvyklí jen tak vyrazit na prázdné náměstí. „Možná si na to v budoucnu zvyknou, ale do té doby by pouhé uzavření centra bez zajištění alternativní atrakcí vedlo jen k prázdným ulicím, frustrovaným obyvatelům, kterým trvá déle dostat se domů a rozzuřeným řidičům, kteří čelí objížďkám, a podnikům, které mají méně zákazníků,“ řekl. Takový přístup by podle něj vedl jen k tomu, že by tolik potřebný a užitečný koncept pomalých ulic začal lidem vadit.
„Vycházím ze své vlastní zkušenosti, kterou nabývám již čtyři roky,“ řekl a dodal, že chápe, proč rada města Mosta zvažuje zrušení pěší zóny.
Tradiční hry, letní kino a sport
V soboty a neděle po celé léto místní rada v Għajnsielemu uzavírá dvě ulice vedoucí na hlavní náměstí mezi 19:00 a půlnocí, čímž prakticky uzavírá jádro obce pro auta a odklání dopravu na jiné trasy. Otevírá také nedaleké fotbalové hřiště, aby děti měly větší prostor pro své hraní. Takto se veřejnosti uvolní přes 25 000 metrů čtverečních prostoru bez aut, který si mohou užít všichni.
„Ale to stále není dost,“ opakuje Cauchi. Dvě stravovací zařízení v prostorách fotbalového a hudebního klubu pomáhají přilákat lidi a místní rada to doplňuje letním programem kulturních a hudebních akcí. Iniciativa nazvaná Iljieli Sajfin (Letní noci) nabízí od července do září jídlo, hudbu, tomboly, tradiční hry, letní kino, divadlo pro děti a sportovní akce.
„To je důvod, proč pěší zóny fungují ve hlavním městě Malty Vallettě a v přístavní Sliemě, protože tam jsou místa, kam chcete jít, a věci, které chcete dělat. To je také důvod, proč si lidé nestěžují, když se každoročně během týdenních oslav uzavírají centra vesnic, protože slavnosti jsou plné atrakcí,“ vysvětlil.
Pomalé ulice: nostalgické, ale nepraktické
Cauchi, který byl v červnu 2024 znovu zvolen starostou na druhé funkční období, uvedl, že je pochopitelné, že lidé se zamilují do myšlenky uzavření centra své obce pro dopravu, protože je to zavede do klidnější doby, kdy byl ostrovní život tišší a rodiny se bavily tím, že se shromažďovaly na vesnických náměstích, aby diskutovaly o životě, zatímco jejich děti si hrály a běhaly po bezpečných a klidných ulicích. Ale ačkoliv je tato nostalgická představa romantická, dnes už tento zvyk není tak populární, a rodiny se nyní baví jinak, řekl. Většina z nich nepůjde jen tak na prázdné vesnické náměstí, aby si sedla na lavičku. „A i kdyby ses s rodinou posadil na lavičku, jak dlouho tam vydržíš sedět?“, ptá se řečnicky.
„Stále jsme nedokázali přesvědčit dostatek obyvatel, aby dorazili na náměstí pěšky nebo na kole, i když je k tomu povzbuzujeme. Během hodin pěší zóny se mnoho rodin stále dopravuje do centra vesnice autem a zaparkovat na parkovišti poblíž kostela,“ řekl.
„Na rozdíl od jiných vesnic máme to štěstí, že máme to parkoviště, ale ideálně by lidé neměli používat svá auta. Jako národ nemáme problém chodit pěšky všude, když jedeme do zahraničí, ale zdá se, že stále nemůžeme tolerovat chůzi na krátké vzdálenosti, když jsme doma.“
Pomalých ulic na Maltě rychle přibývá, ale…
Několik dalších ostrovních lokalit nedávno zavedlo opatření na zklidnění dopravy nebo se rozhodlo začít s realizací iniciativy „pomalých ulic“. Myšlenkou je uzavřít jádro obce a přilehlé ulice pro dopravu, aby se městské prostory vrátily lidem a daly přednost chodcům a cyklistům.
V posledních letech tato iniciativa získala na ostrově nový impuls díky architektonické firmě Studjurban, která v současné době spolupracuje se Sdružením místních rad na celonárodním projektu Slow Streets, programu zaměřeném na omezení dopravy v některých obytných ulicích.
Poskytuje tak prostor a infrastrukturu pro to, aby si děti mohly hrát a jezdit na kolech v ulicích bez aut. V některých lokalitách se to však ukázalo jako problematické. Jiné narazily na finanční překážky.
Nepodceňujte financování
Nejnovější kontroverze vypukla právě ve městě Mosta, když nové zastupitelstvo oznámilo, že přehodnocuje částečnou pěší zónu na náměstí – která byla zavedena začátkem tohoto roku – kvůli řadě stížností od obyvatel a podnikatelů. Obyvatelé si stěžovali na silný provoz na alternativních trasách a podnikatelé uvedli, že kvůli uzavírkám přicházejí o zákazníky.
Cauchi k tomu uvedl, že chápe, proč by taková zdánlivě dobrá iniciativa mohla být kontraproduktivní, a vyzval k tomu, aby bylo radnicím k dispozici více financí, aby mohly do této myšlenky investovat způsobem, který by přinášel vyšší kvalitu života a spokojenost všem.
Slavnosti Zažít město jinak přinášejí do veřejného prostoru život, radost, kulturu, gastronomii i hru. Každý rok oživujeme díky práci dobrovolných organizátorů a organizátorek desítky lokalit po celé republice. Třetí zářijovou sobotu ukazujeme tisícům lidí, jaké to je, když ulice skutečně slouží lidem. Přijďte si to vyzkoušet i vy.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.