Kanadská města říkají na léto sbohem autům. Montrealem se inspiruje i Vancouver a Ottawa

Letos již po páté vyhlašuje hlavní město kanadské provincie Quebec léto bez aut. Iniciativa, která se zrodila v pandemii na 2,5 km dlouhé Mont Royal Avenue se postupně přelila do 11 uzavírek v sedmi čtvrtích a její úspěch je tak obrovský, že pronikl až za hranice města.
28/3/2025
Každý rok od května do září se ulicích Montrealu můžete potkat s čilým pouličním ruchem, ve kterém chybí jen jedno: auta. Skupinky přátel se tu scházejí na skleničku na parkletech, ze všech stran proudí cyklisté, obchodníci a majitelé bister krouží kolem svých stánků a švitoří se zákazníky, pouliční hudebníci vyhrávají kolemjdoucím. Chodci se potulují středem silnice a prohlížejí si komunitní záhonky a umělecké instalace ve veřejném prostoru. Takové Zažít město jinak, ale po celé léto.
Iniciativa vzešla od starostky Valerie LaPlanteové, jejíž administrativa se zavázala během 3 let vyčlenit na tyto zóny 12 milionů dolarů. Původně měla za cíl pomoci podnikům vyrovnat se s kapacitními omezeními a podporovat dodržování rozestupů během pandemie. Zaznamenala takový úspěch, že je město od té doby udrželo v chodu a pilotní program probíhá každý rok. Loni starostka ocenila jeho dosavadní úspěch slovy: „Pěší ulice se staly nezbytnými místy setkávání, vytvářejí sociální vazby a pocit sounáležitosti, které jsou nezbytné pro vitalitu a blahobyt našich čtvrtí“.

Místní ekonomika ve zklidněných ulicích jen kvete
Nejlepší pro všechny
Pěší ulice nejsou dobré jen pro chodce; jsou dobré pro všechny. Podporují místní ekonomiku, podporují společenskou soudržnost, povzbuzují lidi, aby více chodili pěšky a jezdili na kole, a snižují znečištění. Noviny Montreal Gazette informovaly, že samotná pěší zóna Wellington Street v létě 2022 zvýšila spotřebitelský pouliční provoz o 17 % – skvělá zpráva pro majitele místních podniků, kteří se stále vzpamatovávají z pandemie.
Při procházce po Mont-Royal v létě je jasné, že pro proměnu ulice v car-free zónu bylo vynaloženo velké úsilí. A zdaleka nejde jen o auta, ale celý bulvár se přerodil v kreativní komunitní centrum, které spojuje celou čtvrť. Architekt Jean Beaudoin, který za touto metamorfózou stojí, vytvořil opravdu bezpečný prostor, kde se může kdokoli scházet, nakupovat, nebo oceňovat místní umění.
Čistší vzduch a méně hluku
Najdete tu bezpočet zeleninových a květinových zahrádek, stovky míst k sezení a laviček, terasy restaurací a různých pouličních uměleckých a uměleckých instalací, které proměňují všech 30 bloků v živé místo pro setkávání celé komunity. Město bylo také kreativní při udržování nízkých nákladů, sezení vyrobilo recyklací různých materiálu, lavičky dodalo v létě zavřené kluziště. Dostatek zeleně je v souladu s ekologickou filozofií pěší zóny, snižuje v zóně hluk a znečištění ovzduší.

Ulice bez aut se líbí místním i turistům
Kdo zažil, nešetří nadšením
Úspěch pěších ulic v Montrealu je důkazem, že ulice bez aut jsou ve velkém městě nejen možné, ale mají potenciál zvýšit hodnotu veřejného prostoru pro návštěvníky i místní. Toronto mění jsou rušnou e Yonge Street na pěší zónu, v Ottawě uzavřeli 2,4 km Queen Elizabeth Parkway a Vancouver přišel s pilotním programem uzavřít v létě 2 bloky Yew Street. Mnohé z těchto iniciativ se však setkaly s odporem místních řidičů, kteří tvrdí, že uzavírky ulic komplikují a zvyšují hustotu dopravy v jiných částech města. Přínosy zklidněných ulic pro zdraví jednotlivců a komunity jsou však nepopiratelné a lidé, kteří si je vyzkoušeli, nešetří nadšením.
Lidé na prvním místě
A Montreal chce jít ještě dál, letní otevřené ulice by mohly být jen začátkem rozšíření projektu na celoroční pěší zóny. Jak říká architekt Jean Beadoin: „Jsme stále daleko od dokončení sociálně-ekologické transformace. Musíme společně podporovat občany a obchodníky tím, že věnujeme velkou pozornost měnícímu se kontextu toho, co to znamená město. Montreal může jít ostatním městům příkladem při vytváření města budoucnosti vstřícného k chodcům, města, které staví lidi na první místo.“
úvodní foto: Jonathan Berk/X