Řešíme plýtvání i nedostatečné materiálové zázemí pro umělce. Využití na principu recyklace funguje skvěle, říká „muž pro všechno“ z pražského art re use centra

Řešíme plýtvání i nedostatečné materiálové zázemí pro umělce. Využití na principu recyklace funguje skvěle, říká „muž pro všechno“ z pražského art re use centra

„Lepíme díru na trhu, kdy se na jedné straně obrovské množství materiálu vyhazuje a na druhé straně umělci nemají peníze na nákup toho, co potřebují,“ vysvětluje Jan Vincenec z pražského art re use centra, unikátního projektu, který si klade za cíl bránit plýtvání. V žižkovské garáži, která slouží centru jako sklad, jsme si povídali o tom, na jakých principech funguje, kdo ho využívá a co může nabídnout organizátorům Zažít město jinak.

Kdy a kde se vzala myšlenka otevřít art re use?

Myšlenka vznikla z potřeb galerijního provozu. Velké galerie dělají velké výstavy, ale nemají tak velké sklady, aby po jejich skončení mohly expozici rozebrat a schovat na později, až to bude zase potřeba. Takže se všechny ty sokly, zástěny a falešné stěny vyhazují. Nemají kapacitu, personální ani časovou, na to, aby to třeba smysluplně rozdali. Malé galerie jsou na tom ještě o něco hůř. Nápad původně vzešel od spolku Skutek, což je největší oborová organizace ve vizuálním umění. Ve spolupráci s ArtMapou jsme pak získali tenhle prostor na Žižkově, což byl původně již nevyužívaný bývalý autoservis. Radnice Prahy 3 nám ho za zvýhodněný nájem poskytla na dva roky. 

Takže to vzniklo jen tak přes noc?

Spolek Skutek pracuje na myšlence opětovného využití materiálu už od svého vzniku, tedy už osm let. Ale nikdy neměli k dispozici žádný prostor. Vznikla facebooková skupina Umělecký materiál za odvoz, která má dnes asi 3000 členů a pořád se tam něco otáčí. Ale ne všechno jde rozdat online. Když radnice oslovila ArtMapu s tím, že má volný prostor k využití, nabízelo se tento starý nápad spolku Skutek převést do offline prostředí. 

A ty jsi se k tomu dostal jak?

ArtMapa má obrovské portfolio činností. Nakladatelství, knihkupectví, největší online i offline portál o současném umění… Na novou službu neměla už kapacitu. Takže oslovila mě, protože se známe léta a já jsem z galerijního prostředí. Když máte točit galerijní materiál, hodí se vám někdo, kdo sám dělal výstavy, aby věděl, co nebrat a co naopak třeba půjčovat, protože je to to obrovský zájem. Díky obrovskému množství kontaktů spolků Skutek a ArtMap máme už od počátku neuvěřitelnou nabídku i poptávku.

Dalibor Bača přivezl materiál z ukončené výstavy v GMU v Hradci Králové (srpen 2021). Na úvodní fotce je bývalý autoservis v Chlumově 8 na Žižkově

Takže jste o sobě nemuseli dávat ani moc vědět?

Vůbec. Nikdy jsme nedělali žádný marketing. On ty věci nikdo vyhazovat nechce. Rádi to odvezou někam, kde to má nějaký význam. My jsme oficiálně otevřeli na konci září 2021, ale prostor máme od června a hned, jak jsme převzali, začali nám lidi telefonovat a přivážet OSB desky a trámky, z čehož jsme si vybavili sklad.

Veškerý materiál lze tedy půjčit a vrátit, nebo si ho prostě odvést a nechat?

Základní funkcí art re use je poskytnout službu, která bude bránit plýtvání v kulturním provozu. Galerie, divadla i film. Na ní navazuje funkce distribuční. Řešíme i další problém, což je nedostatečné materiálové zázemí pro umělce. To znamená, že kdokoliv si může na našem webu najít aktuálně dostupný materiál, hodit si ho do košíku jako v e-shopu a pokud splní podmínku, že ho použije na něco uměleckého, kulturního, veřejně prospěšného nebo komunitního, tak ho má zdarma. Touhle podmínkou hlídáme, že s ním nikdo nezačne třeba obchodovat. 

Jak to hlídáte?

Vedle stránky Materiál na našem webu najdete stránku Realizace, kde je možné dohledat každý z rozdaných předmětů. Všechny registrujeme a píšeme, komu byl na co darovaný. Umělci, ateliéru nebo organizaci, která si ho vzala. Připravujeme teď i formulář pro galerie a divadla (pro ně primárně aktivita vznikla), kam si vyplníte, co zrovna hledáte a my vám to schováme, až se objeví. Sloužíme i studentům uměleckých škol a ti jsou na internetu hodně rychlí. Když jsou klauzury, tak se nám tu točí všechny možné ateliéry. Chodí sem i základní a střední školy. 

Žáci ZŠ Strossmayerovo nám. Praha s materiálem na projekt Umělci po škole

Co všechno se u vás dá najít? Viděla jsem tu i nádobí a boty…

V podstatě úplně cokoliv, co se dá zrecyklovat. Je to úplně jedno. Jako příklad ti řeknu, že před rokem se tady na Žižkově konal festival Žižkovská spojka, což jsou umělecké instalace ve veřejném prostoru. Na Tachovském náměstí stála taková stavba z velkých nehoblovaných prken. Nabídku jsme publikovali na webu, ,ozvali se z komunitního prostoru Milada v Holešovicích, sami stavbu rozebrali a odvezli si materiál na vybavení nového prostoru. Nebo v Brně ve Fajt Gallery skončila výstava Stana Filka, která byla udělaná z neporušených sádrokartonových desek. Což je trochu otravný, ale velmi užitečný materiál, kterého po té výstavě zbyl celý náklaďák. My jsme to publikovali a ozvala se nám Jana Písaříková, že pro kurátora na penzi Jiřího Valocha buduje vejminek a dává mu dohromady archiv. A úplnou náhodou zrovna tenhle Jiří Valoch dělal v roce 1974 v Československu první výstavu konceptuálního umění s názvem Biely priestor v bielom priestore, na které byl zastoupený i Stano Filko. A nakonec bude bydlet v jeho výstavě, což je úplně úžasné. Výstava IPRu, která taky skončila v Brně, nakonec slouží organizaci Prototýpci, která pořádá kurzy počítačové gramotnosti pro děti, slouží jako vybavení jejich učeben. 

Aha, takže na webu najdu i věci, které nejsou fyzicky tady u vás ve skladu?

Když se nám podaří něco rozdat na dálku, tak je to ideální. Většinou to sem ale vozíme, protože ti lidé se toho potřebují zbavit. Čím dál tím víc se na nás obracejí i soukromí podnikatelé, protože se jim líbí ta cílená redistribuce, když třeba ruší prodejnu. Líbí se jim, že to nedáváme jen tak komukoliv, ale že každou z těch věcí můžete dohledat. Měli jsme tu asi 900 dřevotřískových destiček ve formátu 40 x 40, což je perfektní třeba na malování. Rozdali jsme je během 14 dní. Nebo plnou dodávku látek atd. 

To jsou vlastně ideální rekvizity třeba pro výtvarný workshop na Zažít město jinak…

Úplně ideální. Když si něco vezmou, mohou to po použití klidně zase vrátit a my to rozdáme, aby to mohlo sloužit dál.

Starwork.cz, partner art re use, vyklízí sklepy Reduta Jazz Club

Kolik lidí art re use tak zaměstnává?

Nezaměstnává nikoho. Všechno funguje na barteru vlastně samo díky zájmu a poptávce. Prostory i web máme zdarma. Od jedné stavební firmy máme jednou týdne zdarma k dispozici dodávku. Ale samozřejmě někdo se musí o projekt starat. Takže jsme udělali sbírku, část pokryjí dotace a část samy galerie, pro které jsme vlastně vznikli. Z toho jsem placený já, který to tady celé obsluhuju. Od projektů a grantů, přes komunikaci na webu a sociálních sítích, dokumentaci a publikaci předmětů až po obsluhu skladu. Provoz také generuje dobrovolníky, kteří se ptají, jak mohou pomoci, protože se jim to líbí. Já si na ně vezmu telefon a když je potřeba, tak jim volám. A oni opravdu chodí a pomáhají. Je to taková malá komunita. Je to ale jenom startovací model. Abychom mohli svojí funkci plnit naplno, potřebujeme sehnat nějakého dlouhodobého strategického partnera.

Interiér skladu

Takže vaší ambicí je růst?

Naší ambicí je naplnit možnosti a potenciál toho, co už existuje. Hledáme také prostory po republice, protože tam fungujeme tady. Existuje něco jako re use federace (Federace nábytkových bank a re-use center), která dala dohromady mapu re use center po celé republice. Jde třeba i o sběrné dvory, spolky, jednotlivce nebo podnikatelské subjekty zaměřené třeba na gastro. Když k tomu přidám naše spolupracující galerie, které jsou v každém krajském městě, jde jen o to, najít v tom regionu nějaké místo, kam by se to mohlo svážet, protože o zbytek se postará náš web. Například Hradci Králové už takhle spolupracuje divadlo s Galerií moderního umění. Do volných prostor sváží věci, které nepotřebují a distribuují je mezi s sebou. Problém je ale v tom, že státní instituce nemůže něco jen tak darovat. To je legislativně strašně složité a v podstatě mají svázané ruce. 

Existuje něco jako vy i v zahraničí?

V New Yorku funguje Materials for the Arts, v Leedsu Centre of Creative Reuse a podobně to funguje i v Berlíně nebo Vídni. My jsme se ale neinspirovali v cizině, art re use vzniklo z naléhavé potřeby místního galerijního provozu. Jde to dlouhodobé úsilí spolku Skutek najít vlastní, svépomocné řešení problému s nedostatečným materiálovým zázemím pro tvorbu. Sklad uměleckého materiálu za odvoz na Žižkově vznikl ze synergie radnice Prahy 3, Magistrátu HMP, spolků Skutek a ArtMap, galerijního a divadelního provozu a dnes již také širší spolupráce s filmovými produkcemi a podnikatelskou sférou.

Workshopy na zahradě art re use při tradiční akci Žižkovské mezidvorky